NL / EN

Briefing

De briefing vanuit Volvo Car Nederland was glashelder; maak een videoserie die aansluit bij onze internationale duurzaamheidscampagne. Een duidelijke opdracht, maar tegelijk geen eenvoudige. Voor een dergelijk grote speler in de autoindustrie is het immers niet eenvoudig om op authentieke manier te communiceren over duurzaamheid. Volvo heeft echter ambitieuze duurzaamheidsdoelen en neemt alles wat ze doen onder de loep. Het resultaat is de ambitie om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn en binnen vijf jaar, vijf nieuwe, volledig elektrische modellen te introduceren. Dit is geen loze belofte, want de eerste concrete stappen worden al gezet. Aan ons de taak om met een creatief concept te komen waarmee we de ambities van Volvo op het gebied van duurzaamheid lading geven. En vooral op oprechte wijze.

“We hebben bewust gekozen voor verhalen die een breder perspectief hebben dan alleen de auto-industrie. (...) Wij zijn geïnspireerd door de passie en ambitie van de changemakers en geven hen graag een podium.”

Hans Corssmit

Manager Communications a.i. bij Volvo Car Nederland

Aanpak

Om de ambitieuze doelen van Volvo over het voetlicht te brengen, kozen we ervoor om verhalen van echte mensen te koppelen aan Volvo’s boodschap. Verhalen over Nederlanders die pionieren op het gebied van duurzaamheid, die we filmisch portretteerden.
Voor Volvo betekende dit een heel nieuwe manier van communiceren, want met het vertellen van deze echte verhalen blijven we ver weg van een traditionele commercial. En dat was ook precies de wens. Om als grote speler in deze industrie op een authentieke manier te kunnen communiceren over duurzaamheid moet je in zekere zin hand in eigen boezem steken en erkennen dat je een belangrijk aandeel hebt in het speelveld van duurzaamheid. Om die reden hebben we in de verhalen gezocht naar een link met Volvo die op abstract niveau voelbaar is; de gemene deler is de ambitie om de wereld beter te maken. De boodschap? Wij, als Volvo, zijn onderdeel van het probleem, dus zijn we ook onderdeel van de oplossing. Daarom laat Volvo zich inspireren door deze ‘changemakers’.

“Het zwaartepunt binnen deze opdracht lag op het vinden van passende verhalen waarin we een diepere laag konden opzoeken; tomeloze ambitie en een gevoel van urgentie. Alleen dan vind je een authentieke link met het verhaal van Volvo.”

Lucy van Gaalen

Eindredactie