NL / EN

Briefing

Sommige briefings laten zich makkelijk raden. Dit project is anders. In alle opzichten. We zouden trots kunnen vertellen dat we het allemaal van te voren bedacht hadden, maar dat is niet zo. Vooraf is de briefing helder: meer bekendheid voor de Edwin van der Sar Foundation en het bijzondere werk dat de stichting doet. En eerlijk is eerlijk, dat is gelukt. Maar niet zoals we verwacht hadden…

Aanpak

Ziggo Sport heeft interesse in het verhaal van één van de grootste successen van Edwin van der Sar, het winnen van de Champions League in 2008. Van der Sar stopt in de Moskouse regen de beslissende strafschop en bezorgt zijn club daarmee op heroïsche wijze de belangrijkste prijs in het Europese clubvoetbal.

We besluiten om het verhaal van zijn stichting te combineren en er een documentaire over te maken voor Ziggo Sport. Op die manier genereert de stichting meer bekendheid en heeft Ziggo Sport een mooie documentaire. Het loopt iets anders.

Sir Alex Ferguson ziek

Onze filmcrew zit in een hotel iets buiten Manchester aan het ontbijt. De vorige draaidag met superster Wayne Rooney verliep goed, waarmee een belangrijk gedeelte van de documentaire gefilmd is. De deadline is krap, want het project moet op de dag van de Champions League-finale op TV. Ons team heeft in aanloop vele nachten doorgehaald om het voor elkaar te krijgen. Dat het nu zo goed gaat, stemt iedereen vrolijk. Totdat de telefoon gaat…

Sir Alex Ferguson is ziek. En hij kan onmogelijk bij de filmopnames zijn. Ons hele plan valt in duigen. We hadden immers een bijzondere verhaallijn in gedachte, die wonder boven wonder nog leek te lukken ook. Sir Alex Ferguson is qua statuur de Johan Cruijff van Groot Brittannië. Hij geeft nooit interviews, verschijnt zelden in het openbaar. Maar wij hadden ‘m, dankzij zijn band met Van der Sar.

Reünie van vedetten

Ons hele plan draait om de herontmoeting tussen Sir Alex en de spelers met wie hij in 2008 tot die bijzondere prestatie kwam. We hebben een fenomenaal mooi landhuis afgehuurd, waar zij tijdens de gefilmde reünie de wedstrijd van tien jaar geleden terugkijken. Maar dat gaat allemaal niet door, want de meest succesvolle trainer uit de historie van het Engelse voetbal is ziek. En niet zomaar ziek. Wat wij niet weten, is dat hij een hersenbloeding heeft gekregen en een paar kilometer verder in het ziekenhuis vecht voor zijn leven.

Het is bijna surrealistisch. De Edwin van der Sar Foundation helpt mensen met hersenletsel. En dat is ook zeker iets waar we met Ferguson over wilden spreken in de documentaire. Nu is hij zelf slachtoffer. Weken later weten we dat hij er bovenop is gekomen en dat hij het goed maakt.

Nieuw script, nieuw plot

We weten in de korte tijd die er is een ander script te maken en de documentaire af te ronden. Hersenletsel heeft een nog meer prominente rol dan het al had. In Nederland wordt de documentaire prachtig ontvangen, maar we achten het nieuwe verhaal ook geschikt voor andere landen. Via social media richten we een campagne in om mensen de documentaire on demand te laten bekijken (het pay per view-model).

Voor alle vedetten in de documentaire maken we gepersonaliseerde video’s met de highlights van de documentaire. Iedereen doet mee. Van Rio Ferdinand en Wayne Rooney tot aan Cristiano Ronaldo. Ze verspreiden allemaal de mini-trailers. Via Instagram, Facebook, Instagram Stories en Twitter. Het organische bereik loopt in de tientallen miljoenen.

Wereldwijde interesse

Manchester United wil het verhaal ook dolgraag uitzenden en wereldwijd willen tv-zenders de docu kopen. De Edwin van der Sar Foundation wordt over de hele wereld gezien. De kracht van hoogwaardige content en digitale distributie is zelden zo mooi samengevallen als in deze case.