Iedereen kent de naam Esther Vergeer, maar niet iedereen kent haar hele - zeer uitzonderlijke - verhaal. In opdracht van NOC*NSF en haar management is ons gevraagd hoe we het verhaal van Esther Vergeer kunnen vertellen in aanloop naar de Olympische Spelen van Rio de Janeiro, waar Vergeer als chef de mission van de paralympische ploeg naartoe ging.

Aanpak

Esther Vergeer is misschien wel de grootste sporter die Nederland ooit heeft gehad; ze verloor in tien jaar tijd geen enkele tenniswedstrijd. Dit verhaal moest bij een nog groter publiek bekend worden, vonden wij.

Daarom maakten we twee mini-documentaires voor op Facebook. De docu’s duurden elk 7 minuten, traditioneel gezien relatief lang voor een vluchtig medium als Facebook. Een gewaagd idee dus, maar de kijker bleek er geen moeite mee te hebben. De documentaires scoorden waanzinnig.

Resultaat

Met de twee mini-docs bereikten we 345.000 mensen, waarvan 220.000 de documentaire voor minimaal 80% uitkeek. De relevantiescore op Facebook bleek een 9,3 en de cost per view was slechts €0,005. Geweldige scores.

Cost per view De advertentiekosten gedeeld door het aantal views. Wat het kost om iemand één keer de video te laten kijken.

€0,005

Relevance Score Een score (1-10) die de relevantie van de geadverteerde content aangeeft. Dit rapportcijfer geeft aan hoe de doelgroep de content waardeert. Facebook neemt o.a. het aantal positieve reacties mee om deze score te bepalen.

9,3

Reach Het unieke bereik. Het totaal aantal mensen dat de content heeft gezien.

345.000

View Through Rate Het aantal views gedeeld door het aantal keer dat de content aan iemand getoond is. Hoeveel procent van de mensen kijkt de video écht wanneer ze hem voorgeschoteld krijgen?

80%