Inter IKEA Systems B.V. vroeg ons een film te maken die internationaal intern ingezet kan worden, waarmee zij aan alle mensen binnen IKEA kunnen laten zien waarom het zo belangrijk is dat iedereen dezelfde regels volgt. Zodat de visie – to create a better everyday life for the many people – eenduidig, overal en door iedereen nageleefd kan worden.
Omdat we geloven dat je mensen pas echt beweegt op het moment dat je ze raakt, stelde Captains voor de regels die ten grondslag liggen aan de IKEA-visie, te vertalen naar echte verhalen. Waargebeurde anekdotes van IKEA-werknemers, maar ook van klanten. Verhalen waardoor iedereen binnen IKEA meteen snapt: hier wil ik aan bijdragen.
Via een uitgebreid research traject zochten we internationale verhalen die als een puzzel in elkaar pasten. Dat iedereen in de film in zijn of haar moedertaal sprak, was een belangrijke conceptuele keuze. Juist zo konden we het grootse en het internationale van IKEA overbrengen. Zodat zowel een foodcourt-medewerker uit China, als een franchisenemer uit Amerika, zich zou kunnen identificeren met wat we willen vertellen.
Het concept leek gewaagd: een korte film met alleen interview settings. Slechts mensen die in de lens praten, vanuit één en hetzelfde cameraperspectief. Geen B-roll om je achter te verschuilen. Maar door taal en inhoud de boventoon te laten voeren, én specifieke vormkeuzes als het gebruik van Eye Direct-cameratechniek, ontstond er toch een boeiende verhaallijn.
Door het confidentiële karakter van de film kunnen we deze helaas niet tonen.
Productie:
Frank van der Stelt
Redactie:
Maria Gertsen
Marlou Wirken
Regie & Concept:
Lucy van Gaalen
Camera:
Rik Komáromi
Montage:
Chiel Verbakel
Juul van Geleuken
Gaffer:
Dwight Coomen
Tjeerd Melchers
Geluid:
Michiel de Boer
BTS fotografie:
Juul van Geleuken