Zelf AR-filters maken
Instagram Stories geeft je de mogelijkheid verschillende filters te gebruiken; zet jezelf bijvoorbeeld een zonnebril op of verander jezelf in een hond of kat. Dat deze filters interessant kunnen zijn voor merken is niets nieuws, want je kunt op een unieke manier een filter maken waarmee je mensen kennis laat maken met je merk. Maar nu wordt het waarschijnlijk nog veel makkelijker om zelf zo’n AR-filter te maken.
Binnenkort kun je namelijk met Spark AR Studio je eigen filters maken. Een mooie marketingtool, want het kan zomaar zorgen voor duizenden nieuwe volgers op je account.
Wat is Spark AR Studio?
Spark AR Studio is gratis software van Facebook voor Windows en Mac waarmee je redelijk eenvoudig filters kunt maken voor Instagram. Daarnaast biedt Facebook verschillende tutorials en documentatie, waardoor je ook zonder technische achtergrondkennis aan de slag kan met het maken van filters.

Nieuwe volgers met zelfgemaakte filters
Zoals je vast niet is ontgaan, ging de gender filter onlangs viral (in ieder geval bij ons op kantoor). Als het je lukt een Instagram-filter te koppelen aan jouw merk, dan kan dit leiden tot enorme exposure en een exponentiële stijging van je volgersaantal.
De nieuwe functie van Instagram biedt dé oplossing voor het aantrekken van authentieke volgers. Voordat je een zelfgemaakte filter van een persoon of bedrijf kan gebruiken, moet je namelijk het desbetreffende account volgen. Het bedenken van shareable filters is echter eenvoudiger gezegd dan gedaan, dus om je te inspireren hier een aantal voorbeelden.

Filters als shopping-tool
Instagram biedt al verschillende online shopping functies, zoals het toevoegen van producten links op een foto. Maar door middel van de filters kan je met een klik op de knop je potentiële aankoop passen. Zo voorkom je een mislukte aankoop, bijvoorbeeld van die zonnebril die toch net wat té schnel was.
Neem bijvoorbeeld Kylie Cosmetics, het bedrijf van Kylie Jenner, die het met filters mogelijk maakt de verschillende lipstick-kleuren uit te proberen.
Toto zette de filters in voor hun campagne “Own die Kroon”, waarbij gebruikers de kroon van “Toto Koning Donnie” op hun eigen hoofd kunnen zetten en vervolgens kans maken op de echte Koning Toto kroon én €50.000.
Kortom; een veelbelovende functie, vooral voor bedrijven. Het is nog even afwachten wanneer de zelfgemaakte filters gepubliceerd kunnen worden, maar je kunt in elk geval alvast beginnen met experimenten in Spark AR Studio.
